nuffnang code

Sunday 25 October 2015

THIS LIFE IS TIRING ME


"saya penat dengan hidup saya, kalau boleh, saya taknak hidup macam ni."


pernah rasa penat dengan diri sendiri? pernah rasa cemburu dengan hidup orang lain? haaa.. mesti pernah kan? eh? tak pernah? hm. pentipuu laa... takkan tak pernah kot? tapi kalau betul tak pernah, syabas Kyu ucapkan kepada anda! *applaused*

sebab life ni reality, bukan drama melayu, sinetron, chamsarang mahupun alkisah dalam novel cinta yang tahap tangkap leleh tu. sebab semua tu ada penamat yang pasti iaitu, 'they live together and happy ever after'. hm senyum.

tapi life pulak macam mana? betul ke kesudahannya pun macam tu jugak? eh, tak tahulah. yaa, kita memang tak tahu macam mana kesudahan life kita. entah entah esok tetiba dilamar anak raja *wow*, takpun tetiba jadi tebusan orang gila *eh?*

. takpun, still sama tak berubah.

ye, betul tu! bila dah dilamar anak raja (contoh tak munasabah!), betul ke tu pengakhiran hidup kita? betul ke ianya tamat sebegitusaja. Jawapannya, tak sayang! sebab alkisahnya akanlah berterusan sehingga kita menutup mata. realitinya siapa tahu apa kisah cinderella selepas berkahwin dengan anak raja. kisah snow white selepas dicium putera berkuda.

fairy tales tak pernah habis. tak ada penghujung. kita sentiasa ditinggalkan dengan penamat yang bahagia.

sebab itulah namanya fairy tales. kisah dongeng.

tetapi sangat kontra dengan kehidupan.
cuba lihat cermin. tenung dalam dalam. ke mana hala tuju kita sebenarnya. ke mana matlamat kita sebenarnya.

kenapa dunia ini memenatkan? menjalani hidup yang sama tiap hari, berjumpa orang yang sama tiap masa. menghadiri kelas yang membosankan. yang kita sendiri tidak pasti apa kelas kelas itu bakal menjadikan impian kita suatu realiti kelak.

dan, kenapa dunia itu memenatkan?

kerana dunia memang tempat untuk berpenat lelah, syurga nanti tempat rehat sebenar...

ya betul *senyum*. kalau anda penat dengan dunia, pandang awan, cakap "nanti boleh rehat dekat syurga".

sebab itu, bagi seorang mukmin, dunia memang tempat berpenat lelah, tiada rehat bagi mereka selagi hidup di dunia. mereka berkejar, kejar melakukan amal supaya nanti penat lelah mereka berganti ganjaran di syurga. nak macam tu tak?

so, in the end of the story, rasa penat itu cuma sementara bila kita fikir yang nanti kita dapat rehat di syurga Allah..

the life is tiring you? remember the deen as the place to rest.

*peace*

No comments:

Post a Comment